happy with add


Happy with ADD

Als het leven een reis is, dan is add mijn vervoersmiddel.


Het is denk ik een prachtig transportmiddel omdat het mij op plekken brengt waar misschien niet iedereen kan komen. Het voedt mijn verlangen om te ontdekken wat er is achter de horzion ligt en vaak onverwacht spoort het mij aan om iets nieuws uit te proberen. Dat maakt het leven vol verassingen.


Het is mooi reizen met add. In de wereld en in mijn hoofd.






woensdag 14 september 2011

razende hormonen of neurotransmitters

Maakt het mij wat uit. Dwars door de Ritalin heen ben ik ontvalmbaar als een open gasbuis van een raffinaderij. Goede vraag duidelijk antwoord. 's ochtends zwaar deprimerende gedachten in bed. Om wakker te schrikken als een tikkende tijdbom. Waar  we het met de lotgenoten over hadden is ook merkbaar: ik krijg wel een hoop werk gedaan. Als een razende. Knopen doorhakken en gaan. Soms kun je met je drift ook veel voor elkaar krijgen. Is het doeltreffender om iemand over de toonbank te trekken dan  geduldig het gesprek aan te gaan. tja extra Ritalin slikken om de omgeving te beschermen of alle energie de wereld in in de bezem erdoor heen?  Beslis ik dat? Ik heb zin om te razen.

1 opmerking:

  1. Ik heb even een stukje voor je gekopieerd van de site van hersenstorm...ik weet niet of dat je die kent....

    Er is ook een boek over vrouwen met AD(H)D ik heb m besteld bij de biep maar wacht er al weken op...En ik ben het met je eens: soms is het ook gewoon even lekker om jezelf over te geven aan oerinstinkten....sterkte

    AD(H)D en je hormoonhuishouding
    Hierboven maak ik al melding van het feit dat vrouwen met AD(H)D vaak meer last hebben van PMS. De reden hiervoor ligt in de wisselwerking tussen enerzijds de neurotransmitters dopamine, noradrenaline en serotonine en anderzijds de hormonen prolactine, progesteron en oestrogeen. Zo'n week voor de menstruatie dalen het progesteron- en het oestrogeenniveau in het lichaam terwijl het prolactineniveau stijgt. Dit heeft invloed op de neurotransmitter serotonine in de hersenen, die verantwoordelijk is voor stemmingsregulering en andere door de hersenen aangestuurde functies. Vrouwen zijn gedurende deze dagen ook lichamelijk het kwetsbaarst: zij houden meer vocht vast, zijn sneller moe, de weerstand is matig, en de slaap wordt verstoord.
    Een vrouw met AD(H)D ervaart sowieso al de gevolgen van een ontregeld neurochemische systeem in de hersenen. De combinatie van deze twee ontregelde systemen (die van de neurotransmitters en de hormonen) resulteert vaak in ernstige stemmingswisselingen, hypergeïrriteerdheid en emotionele overreacties.

    Er is, doordat AD(H)D bij volwassenen pas sinds kort een issue is, nog niet veel bekend over zwangerschap bij vrouwen met AD(H)D, maar het lijkt erop dat zwangerschap een gunstige invloed heeft op de AD(H)D-symptomen. Verschillende vrouwen (die pas na hun zwangerschap de diagnose AD(H)D hebben gekregen) vertellen dat zij zich tijdens hun zwangerschap rustiger voelden en beter in staat waren zich te concentreren.
    Er is bewijs dat oestrogeen een positieve uitwerking heeft op die delen van de hersenen die gestimuleerd worden door de neurotransmitter dopamine: het inhibitiesysteem dat verantwoordelijk is voor het afremmen van zenuwcellen. Omdat tijdens een zwangerschap het oestrogeengehalte een ongekende hoogte bereikt, is het aannemelijk dat ADHD-symptomen aanzienlijk verminderen.

    Prolactine wordt geproduceerd door de hypofyse en is een belangrijk hormoon voor de regulatie en productie van oestrogeen en progesteron bij vrouwen (en de zaadproductie en testosteronaanmaak bij mannen). Het ondersteunt de werking van oestrogeen hormonen, progesteron, cortisol en schilklierhormoon op de melkklieren. Tijdens de zwangerschap en de lactatieperiode produceert het vrouwenlichaam grote hoeveelheden prolactine.

    Prolactine en de neurotransmitter dopamine hebben een paradoxale relatie met elkaar.
    Dopamine onderdrukt de afscheiding van prolactine. Dus hoe minder dopamine vrijkomt in de hersenen, hoe groter de afscheiding van prolactine. Daar mensen met AD(H)D 70 procent meer dopamine-transporters, maar minder afgifte van dopamine in de voorhoofdskwab van hun hersenen hebben, dan mensen zonder AD(H)D (zie: Onderzoeksresultaten), is het aannemelijk dat vrouwen met AD(H)D ook vaker een verhoogd prolactine-niveau hebben! Daarbij komt dat ook stress en psychische spanningen een dopamineverlagende en dus een prolactine-verhogende uitwerking hebben!
    Andersom stimuleert prolactine de aanmaak van dopamine. In de zwangerschaps- en zoogperiode produceert het lichaam meer prolactine (wat o.a. nodig is om borstvoeding te kunnen geven) en dit stimuleert de afgifte van dopamine in de hersenen.

    Enkele symptomen van een te hoog prolactine-niveau (oftewel hyperprolactinemie) zijn o.a.: het uitblijven van de menstruatie (geen eisprong), overgevoelige borsten, en melkafscheiding uit de borsten.

    BeantwoordenVerwijderen